W Ekadaśi Mahatmya zebrane są różne rozmowy pomiędzy Kryszną a Jego wzniosłymi wielbicielami, takimi jak Yudhistira Maharadż i Sri Ardżuna. W tych rozmowach Najwyższy Pan opowiada wiele wspaniałych historii sukcesu, które powstały dzięki przestrzeganiu Ekadaśi. W stanie uwarunkowanym można wątpić w prawdziwość tych fantastycznych rezultatów, ale powinno się wiedzieć, że wątpienie w słowa Najwyższej Osoby jest wątpieniem w najwyższy autorytet i nie przyniesie mu żadnego szczęścia. Wiara w Ekadaśi może być odczuta poprzez bezpośrednie doświadczenie, jeśli ktoś sam przestrzega ślubowania. Szczególnie dla tych w aśramie Grhasta, tych, którzy są słabi fizycznie lub tych, którzy wykonują forsowną pracę, można pójść na ustępstwa w surowym przestrzeganiu Ekadaśi. Proste jedzenie można nadal przyjmować, aby ułatwić aktywną obsługę i nadal osiągnąć wynik po stronie pańcaratrika. Bhagawata Ekadaśi ma mniej wspólnego z rzeczywistym postem, a więcej ze sposobem spędzania czasu w tym dniu. upavrittasya papebhyo yastu baso gunaih saha upavasah sa vijneyah sarva bhoga vivarjitah” "Słowo upavasa, czyli post, odnosi się do trzymania się z dala od wszelkiego rodzaju grzesznych czynności i zadowalania zmysłów." Ważne jest, aby maksymalnie wykorzystać swój czas dla Kryszny. Jak wcześniej wspomniano, Ekadaśi jest Madhava-tithi, dniem Kryszny. W rzeczywistości Ekadaśi devi jest jedną z ananta-rupam Kryszny – nieograniczonych form. Dwa razy w miesiącu schodzi w tej formie, aby pobłogosławić nas możliwością uwolnienia się od reakcji naszych grzesznych reakcji. Jeśli jednak ktoś jest uważny, może skorzystać ze skondensowanej obecności Kryszny, aby przebywać z nim bezpośrednio i dzielić transcenden-talną miłosną wymianę. „Inne imię Ekadaśi to Haribasara. Głównym celem przestrzegania Ekadaśi jest całkowite zadowolenie Pana Hari wszystkimi zmysłami.” Zgodna atmosfera w Ekadaśi bardzo sprzyja postowi. To jest miłosierna konfiguracja Kryszny, która sprawia, że jest nam to o wiele łatwiejsze w tym szczególnym dniu. Każdy, kto pościł w Ekadaśi i próbował zrobić to samo w inny mniej wyrównany dzień, może dostrzec faktyczną różnicę. Dzięki sprzyjającej aranżacji każdy może wykorzystać i szybko jak najlepiej. Poprzez pomyślne ukończenie postu na dowolnym poziomie; otrzymamy wielką satysfakcję i determinację do ponownego poszczenia. Ponadto ten, kto nie dopełni postu, rozwinie wielką siłę umysłu i stanowczą determinację, aby następnym razem odnieść sukces. Ekadaśi jest pomyślne! Z wyjątkiem tych, którzy w tym dniu jedzą zboża; każdy otrzyma w swoim życiu niewypowie-dzianą, hojną, zdrową chwałę. „Wszyscy jesteście za grubi, wszyscy jecie za dużo!” (Mahanidhi Swami – seria wykładów o sztuce śpiewania) Maksymalizując sadhanę w dniu Ekadaśi, jej praktykowanie zwiększy również oddanie we wszystkich następnych dniach. Rzeczywiście, Ekadaśi oczyszcza przeszłość, teraźniejszość i przyszłość! Jedząc po prostu lub całkowicie poszcząc zmniejszysz swoją wagę i cholesterol oraz zwiększysz przepływ energii życiowej (prany). Cytat Śrila Prabhupada jeszcze bardziej nas oświeci w tym względzie. Zdecydowanie możemy zobaczyć, że aby zrobić postęp w świadomości Kryszny, należy kontrolować swój ciężar ciała. Jeśli ktoś staje się zbyt gruby, należy założyć, że nie czyni duchowego postępu. Śrila Bhaktisiddhanta Sarasvati Thakura surowo skrytykował swoich grubych uczniów. Chodzi o to, że ten, kto zamierza robić postęp w świadomości Kryszny, nie może zbyt dużo jeść. Wielbiciele zwykli chodzić na pielgrzymki do lasów, wysokich wzgórz lub w góry, ale w dzisiejszych czasach tak surowe wyrzeczenia nie są możliwe. Zamiast tego należy jeść tylko prasada i nie więcej niż jest to wymagane. Według kalendarza Waisznawa jest wiele postów, takich jak Ekadaśi oraz dni pojawiania się i znikania Kryszny i Jego bhaktów. Wszystko to ma na celu zmniejszenie tłuszczu w ciele, aby nie spać dłużej niż to pożądane i nie stać się nieaktywnym i leniwym. Nadużywanie jedzenia spowoduje, że mężczyzna będzie spał dłużej, niż jest to wymagane. Ta ludzka forma życia jest przeznaczona do wyrzeczeń, a wyrzeczenia oznaczają kontrolowanie seksu, spożywania pokarmów itp. W ten sposób można zaoszczędzić czas na aktywność duchową i oczyścić się zarówno zewnętrznie, jak i wewnętrznie. W ten sposób można oczyścić zarówno ciało, jak i umysł. (SB 4.28.35-36, znaczenie) Z zdrowym i czystym ciałem i umysłem będziesz o wiele bardziej otwarty na usłyszenie świętego imienia. Podstawowa działalność wszystkich Gaudiya-Waisznawów. Śrila Prabhupada tolerował i autoryzował zwiększenie liczby „rund” w Ekadaśi. Wielu wielbicieli, którzy intonują szesnaście rund, decyduje się zwiększyć liczbę do dwudziestu pięciu w Ekadaśi. „Dlaczego tylko 25 rund? Powinieneś intonować jak naj-więcej. Prawdziwe Ekadaśi oznacza post i intonowanie, a nie inne sprawy. Kiedy przestrzega się postu, intonowanie staje się łatwiejsze. Tak więc w Ekadaśi inne sprawy mogą zostać zawieszone, o ile to możliwe, chyba że jest jakaś pilna sprawa”. (List SP do Jadurani, Los Angeles 9 lipca 1971) „Czy możemy intonować 25 rund w Ekadaśi?” Śpiewaj cały dzień, mówi. Nie zatrzymuj się na 25. (Satsvarupa dasa Goswami – Medytacje Prabhupada) Właściwie cztery rundy nazywają się jedną granthi, co oznacza węzeł. Cztery rundy tworzą węzeł, który ładnie wiąże jeden w Maha-Mantrze. Dlatego dwadzieścia pięć jest liczbą nieparzystą w tradycyjnej technice liczenia rund. Licząc w granthi można na przykład – intonować dwadzieścia cztery rundy w Ekadaśi lub trzydzieści dwa lub sześćdziesiąt cztery… w górę i w górę. Zatem ogólną ideą jest zwiększenie życia w oddaniu, zaangażowanie się w bhadżany i zbliżenie się do Kryszny. Słuchaj i intonuj, służ bóstwom na tyle sposobów, na ile możesz. Wpakuj się w pełny harmonogram i nie będzie czasu na Mayę. Jeśli Maya przyjdzie, idź za przykładem Haridasa Thakury, wkrótce stanie się „twoim” uczniem. Jeśli jesteś zajęty pracą, może posłuchasz nagrań, kirtanu i kathy. Bezczynny umysł to warsztat diabłów! Jeśli umysł jest niespokojny w domu, można wyjść, zorganizować mini padayatrę z przyja-ciółmi, nauczać lub odwiedzać święte miejsca. Weź kąpiel w świętych wodach (nawet morze jest świętym zbiornikiem wodnym). W ten sposób nie powinno się tracić czasu na bezczynność, marnowanego na błahe zajęcia podczas cennego czasu przeznaczonego na Ekadaśi. Jeśli śpisz, twój post jest zepsuty! Wytrwałe wypełnianie ślubowania Ekadaśi, wiara i upodobanie z pewnością zadowoli Pana Krysznę. W Garga Samhita autorytatywnie ujawniono: Sri-gopya ucuh vrnabhanu-sute divye he radhe kanja-locane śri-krnnasya prasadartham vada kincid vratam subham Gopi powiedziały: O Radho, o piękna lotosooka córko króla Vrisabhanu, proszę powiedz nam, jakiego ślubowania możemy przestrzegać, aby osiągnąć łaskę Pana Kryszny? (Garga Samhita 4.8.7) Sri Radhovaca Śri-krnnasya prasadartham kurutaikadasi-vratam tena vasyo harih saknad bhavinyati na samsayah Śri Radha powiedziała: Aby osiągnąć łaskę Pana Krny, powinnyście przestrzegać ślubu postu w ekadaśi. W ten sposób uczynicie Pana Krysznę swoim uległym sługą. Nie ma co do tego wątpliwości. (Garga Samhita 4.8.9) Ważne jest, aby znać i przestrzegać właściwego czasu na przerwanie postu. Rano po Ekadaśi, podczas Brahma Muhurta, można bardzo uważnie intonować Hare Kryszna, dziękując Krysznie za Ekadaśi i za wszystkie boskie dni, które mają miejsce przez cały rok. Jeśli ktoś czuje się bardzo zmęczony, może wypić wodę przed oficjalnym śniadaniem; to nie przerwie postu przedwcześnie – tylko element nirjala zostanie złamany. „…woda nie przerywa postu” (Śrila Prabhupada – Kryszna Book, rozdział 34) Jeśli dotrwałeś do czasu szybkiego przerwania bez choćby kropli wody, możesz być trochę dumny z tego osiągnięcia; ale powinniście pamiętać deklarację Kryszny bhavanti bhava bhutanam matta eva prthag-vidhah, że wszystkie różne cechy żywych istot są stworzone tylko przez Niego. Wtedy naprawdę będziesz pokorny wiedząc, że jakakolwiek pokazana sprawność przychodzi „tylko” dzięki Jego łasce. „Każdy głupiec może pościć, ale tylko mądry człowiek wie jak przerwać post”. (George Bernard Shaw) Teraz nadchodzi prawdziwe wyzwanie, czy rzucasz się do przełyku, obpychając się bhoga, czy też rozsądnie i z doskonałą kontrolą umysłu skromnie szanujesz Prasadam? Nie bądź zbyt surowy dla siebie, jeśli przejadasz się w Dvadaśi (dzień po Ekadaśi). Kiedy uczysz się stać na głowie, naturalnie kilka razy się przewrócisz. Poprzez regularne praktykowanie ślubowania Ekadaśi stopniowo zwiększamy kontrolę nad umysłem, a zatem także nad żołądkiem. Dobrym sposobem na śniadanie jest rozłożenie go na dłuższy okres niż zwykle. Najpierw możesz się ponownie nawodnić, pijąc wodę lub gorące mleko rozcieńczone wodą. Potem po pewnym czasie możesz zjeść trochę owoców i może trochę orzechów. Biorąc najpierw błonnik, żołądek ma coś, czego łatwo się chwyta. Wreszcie można wziąć gorące jedzenie, ale znowu nie za dużo. Przyprawy w Dvadaśi, zwłaszcza rano, mogą być niewskazane, jeśli ktoś mocno pości. Najlepsza metoda może się różnić w zależności od osoby i każdy może do pewnego stopnia zaspokoić swój własny gust i praktyczność. Najlepszym przedmiotem, który znaleźliśmy, aby uzyskać niemal natychmiastową regenerację, jest khir (słodki ryż). Ekadaśi jest z pewnością wielkim darem od Boga i nie powinniśmy pobłażać w jego przestrzeganiu, myśląc „och tylko kolejne Ekadaśi” albo że „Ekadaśi to tylko kolejny dzień w miesiącu”. Za każdym razem, gdy nawet „próbujemy” obchodzić Ekadaśi, Kryszna dostrzega ten wysiłek i jest bardzo doceniany. Dwa razy w miesiącu mamy taką miłą okazję, aby szybko stać się: nieustraszonym, czystym, bogatym w wiedzę duchową, dobroczynnym, opanowanym, hojnym, erudycyjnym, surowym, prostym, pozbawionym przemocy, prawdomównym, wolnym od gniewu, wyrzeczonym, spokojnym, chwalebnym, współczującym, wolnym od chciwości, łagodnym, skromnym, wytrwale zdeterminowanym, energicznym, przebaczającym, silnym, czystym, wolnym od zazdrości i wolnym od żądzy honoru. Poprzez regularne, zdeterminowane przestrzeganie Ekadaśi z pewnością zdobędzie się coraz większe przywiązanie Kryszny i ekstatycznie przeskakuje ścieżką powrotną do domu, z powrotem do Boga, zapłacze się błogimi łzami miłości do Pana. Pewnego razu na wielkim zgromadzeniu mędrców, znany uczony i mędrzec Śri Suta Goswami oznajmił o dwudziestu sześciu Ekadaśi. W każdym miesiącu są dwa ekadaśi, więc w ciągu roku jest dwadzieścia cztery ekadaśi. Oprócz nich są jeszcze dwa Ekadaśi, które mają miejsce w dodatkowym miesiącu, co dwa i pół roku. Nazwy dwudziestu czterech Ekadaśi są następujące: Utpanna, Moksada, Saphala, Putrada, Sattila, Jaya, Vijaya, Amalaki, Papamocani, Kamada, Varuthini, Mohini, Apara, Nirjala, Jogini, Sayana, Kamika, Pavitra, Annada, Parva Indira, Pasankusa, Rama i Utthana Ekadaśi. Imiona dwóch dodatkowych Ekadaśi to Padmini i Parama. Na tym zgromadzeniu chwały wszystkich Ekadaśi zostały właściwie odśpiewane.
OPOWIEŚCI O EKADAŚI
|