Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Dowiedz się więcej       

Hare Kryszna

ISKCON

uniwersalna duchowość

rozwój duchowy

bhakti-joga

joga

Bóg

religia

mantra

reinkarnacja

Kriszna

Krishna

Rama

Hare

Kryszna

hinduizm

krysznowcy

karma

Indie

Gaura

India

wyznawcy Kryszny

Międzynarodowe Towarzystwo Świadomości Kryszny

Bhagavad-Gita

Śrimad Bhagavatam

Festiwal Indii

Woodstock

Pokojowa Wioska Kryszny

vaisnava

waisznawa

waisznawizm

wajsznawa

wajsznawizm

religie wschodu

filozofia wschodu

duchowość

astrologia wedyjska

jyotish

przepisy wegetariańskie

kuchnia wegetariańska

joga

dezinformacja ruchów katolickich

serwis

portal

astrologia wedyjska

taniec indyjski

kalendarz księżycowy

muzyka indyjska

dharma

ayurweda

ayurveda

książki Prabhupada

nama-hatta

mantry

przepisy wegetariańskie

świątynia

festiwal

sekta

sekty

 
 
 
 
 
 
 
logowanie
rejestracja
regulamin strony
 
 
 
 
   Autor: Caitanya Chandra Das
dodał: admin    opublikowano: 2024-04-14    przeczytano: 242
kategoria: Filozofia
podkategoria: Filozofia
 
Powrót >>>     
 
Atmā - Najwyższy Pan, Najwyższa Jaźń
 


Vyasadeva pozostawił w sumie 108 upanisadów z wybranymi fragmentami z czterech Wed, a także innej literatury wedyjskiej, które mówią bezpośrednio o samorealizacji. Lista ta obejmuje również Bhagavad-Gitę, zwaną również Gitopanisad.

Zgodnie z oczekiwaniami, Upanisady są pełne interesujących fragmentów, ale większość z nich nie jest łatwa do zrozumienia, czy to z powodu braku dobrych tłumaczeń, czy też braku wyjaśnień, co oznaczają te fragmenty.

Oto interesujący fragment z Bṛhad-āraṇyaka Upanisad (2.45), w którym Yājñavalkya naucza swoją żonę Maitreyī o samorealizacji.

Kontekst jest taki, że Yājñavalkya miał dwie żony: Maitreyī oraz Kātyāyanī. Druga z nich była zainteresowana zwykłymi sprawami domowymi, podczas gdy Maitreyī interesowała się wiedzą duchową. Gdy w późniejszym okresie życia Yājñavalkya przygotowywał się do przyjęcia zakonu Vanaprastha i udania się do lasu, wezwał Maitreyī i zaproponował zawarcie ugody, dzieląc posiadłości między nią a Kātyāyanī. Na to Maitreyī odpowiedział:

"Mój panie, gdyby cała ta ziemia, pełna bogactw należała do mnie, powiedz mi, czy byłbym dzięki niej nieśmiertelny, czy nie?".

Yājñavalkya odparł: "Nie, twoje życie byłoby życiem bogatej osoby, lecz nie ma nadziei na nieśmiertelność dzięki bogactwu".

Wtedy Maitreyī powiedziała: "Jaki z tego pożytek, skoro nie stanę się nieśmiertelny? Co ty, mój panie, wiesz o nieśmiertelności? Powiedz mi jasno."

Yājñavalkya powiedział: "Jesteś mi naprawdę droga i zwiększyłaś w sobie to, co jest mi drogie (duchową wiedzę). Dlatego jeśli chcesz, moja pani, wyjaśnię ci to. Proszę, dobrze zapamiętaj to, co powiem".

"W rzeczywistości mąż nie jest drogi; nie dlatego, że kochasz męża, ale dlatego, że kochasz Jaźń (ātmā), mąż staje się drogi. W rzeczywistości synowie nie są drodzy; nie dlatego, że kochasz synów, ale dlatego, że kochasz Jaźń (ātmā), synowie stają się drodzy. W ten sam sposób żona nie jest droga; nie dlatego, że ktoś kocha żonę, ale dlatego, że kocha Jaźń (ātmā), żona staje się droga."

W ten sposób Yājñavalkya wyjaśnił Maitreyī jak uczucie powinno być skupione wokół Pana, a nie bezpośrednio ulokowane w różnych obiektach zmysłów. Jeśli żona kocha swojego męża i myśli, że dzięki własnej mocy sprawi, że on będzie ją kochał, w końcu nie będzie kochana przez męża. Podobnie, jeśli ktoś kocha swoje dzieci lub żonę i myśli, że własną mocą sprawi, że będą go kochać, ostatecznie nie będzie przez nich kochany. Jeśli jednak kocha Pana i stamtąd kocha męża, dzieci i żonę, widząc ich w związku z Panem, tylko wtedy Pan sprawi, że pokochają tę oddaną żonę, męża, ojca lub matkę.

Następnie Yājñavalkya kontynuuje swoje wyjaśnienie, wspominając o innych rzeczach, które są drogie zwykłym ludziom, takich jak bogactwo, krowy i inne zwierzęta domowe, bramini, ksatriyowie, planety, półbogowie, Wedy i różne żywe istoty. Następnie podsumowuje, mówiąc, że w rzeczywistości wszystko staje się drogie tylko wtedy, gdy ktoś kocha Najwyższą Jaźń, Pana.

Po wyjaśnieniu, że ātmā, Pan, powinien być centrum naszego uczucia, kontynuuje mówiąc:

"Zaprawdę, Jaźń powinna być widziana, słyszana, czczona i zawsze medytowana. O Maitreyī, widząc, słysząc, czcząc i rozumiejąc Jaźń (ātmā), wszystko staje się znane.

Ktokolwiek szuka braminów gdzie indziej niż w Jaźni, zostaje porzucony przez braminów.

Ktokolwiek szuka kszatrijów gdzie indziej niż w Jaźni, zostaje porzucony przez kszatrijów.

Ktokolwiek szuka światów gdzie indziej niż w Jaźni, zostaje porzucony przez światy.

Ktokolwiek szuka devów gdzie indziej niż w Jaźni, zostaje porzucony przez devów.

Ktokolwiek szuka żywych istot gdzie indziej niż w Jaźni, zostaje porzucony przez żywe istoty.

Ktokolwiek szuka wszystkiego gdzie indziej niż w Jaźni, zostaje porzucony przez wszystko.

Ci bramini, kṣatriyowie, światy, devy, Wedy, wszystkie żywe istoty, i wszystko jest Jaźnią."

Źródłem naszego materialnego nieszczęścia jest to, że szukamy satysfakcji oddzielni od Kryszny. Wszystko, co istnieje, jest związane z Kryszną. Jak wyjaśnia On w Bhagavad-gicie (10.41-42): "Wiedz, że wszystkie bogate, piękne i chwalebne stworzenia powstają jedynie z iskry Mojego blasku. Ale po co ci, Ardżuno, cała ta szczegółowa wiedza? Jednym fragmentem Siebie przenikam i podtrzymuję cały ten wszechświat".

Tak jak światło słoneczne jest jedynie słabym odbiciem blasku Kryszny, tak też całe piękno, moc, siła, inteligencja, wiedza i wyrzeczenie, czy też innymi słowy, wszystkie cechy, które uważamy za atrakcyjne w różnych istotach i przedmiotach, są jedynie słabymi odbiciami bogactwa Kryszny. Ci różni ludzie i przedmioty są niczym lustra, w których odbija się piękno, bogactwo itd. Kryszny. Jednakże, z powodu wpływu iluzji, stajemy się przyciągani do lustra, zamiast stać się przyciąganymi do osoby, która jest odbijana. Kiedy stajemy się przyciągani przez iluzję, zamiast przez prawdziwą Jaźń, w końcu zostajemy porzuceni przez wszystkie te rzeczy, ponieważ taka jest natura materialnej iluzji.

Jak Yājñavalkya kontynuował w swoim wyjaśnieniu dla Maitreyī:

"Tak jak dźwięki bicia w bęben nie mogą być uchwycone same w sobie, ale dźwięk jest chwytany, gdy bęben lub bijak bębna jest chwytany; lub jak dźwięki dmuchanej konchy nie mogą być uchwycone zewnętrznie same w sobie, ale dźwięk jest chwytany, gdy koncha lub dmuchacz konchy jest chwytany, lub jeszcze jak dźwięki granego fletu nie mogą być chwytane, ale dźwięk jest chwytany, gdy flet lub grający na flecie jest chwytany."

Nie można osiągnąć szczęścia goniąc za ludźmi lub przedmiotami materialnymi. Tylko wtedy, gdy połączymy się z Najwyższym Panem, możemy osiągnąć wszystkie pożądane rzeczy.

"Tak jak chmury dymu pojawiają się, gdy rozpalamy ogień używając wilgotnego drewna opałowego, w ten sam sposób, o Maitreyī, Rg Veda, Sāma Veda, Yajur Veda, Atharva Veda, Purāṇy, Itihāsy, Vidyā, Upaniṣady, śloki, sūtry, vyākhyā i anuvyākhyā, jak również wszystko, co jest składane w ofierze, jedzenie i picie, ten świat i inne słowa oraz wszystkie istoty, które istnieją, pochodzą z oddechu Najwyższej Osoby". "

Werset ten odnosi się do Pana Maha-Wisznu stwarzającego wszystkie wszechświaty i wszystko, co istnieje poprzez swój wydech. Podczas przerwy pomiędzy Jego wydechem i wdechem, wszystkie wszechświaty manifestują się, a sto lat życia Brahmy trwa itd. Kiedy robi wdech, wszystkie wszechświaty zostają zniszczone, a wszystkie dusze łączą się w jego ciele na długi okres odpoczynku aż do następnego stworzenia.

 

Źródło

 
Powrót >>>     
Udostępnij:
   
 
             
 
 
 
OSTATNIE NA FORUM
Zwierzęta pobożne i grzeszne
(23-04-2024 21:19:56)
 
Re: Indradyumna Swami
(27-03-2024 13:32:32)
 
KUPIĘ Śrimad Bhagavatam, Canta 01-07
(23-02-2024 13:12:45)
 
Re: Przemyslenia na temat Harinama Sankirtana
(31-01-2024 19:22:28)
 
Nie jesteśmy wegetarianami ani nie-wegetarianami
(19-01-2024 18:59:38)
 
Re: Świeckie Państwo?
(20-12-2023 21:38:05)
 
Vanaprastha
(19-12-2023 21:41:53)
 
 
LINKI
 
 
 
 
 
 
 
TAGI
Święte Imię   Kryszna Katha   Varnaśrama   Filozofia   Kryszna   Mahatma das   Krishna Kshetra Swami   Prawo karmy   Polityka   Monarchia   Homoseksualizm   Kobiety   Astrologia   Chrześcijaństwo   Aborcja   Trivikrama Swami   Prabhupada  
 
Copyright © 2016. All Rights Reserved.  Created by Future Project