Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Dowiedz się więcej       

Hare Kryszna

ISKCON

uniwersalna duchowość

rozwój duchowy

bhakti-joga

joga

Bóg

religia

mantra

reinkarnacja

Kriszna

Krishna

Rama

Hare

Kryszna

hinduizm

krysznowcy

karma

Indie

Gaura

India

wyznawcy Kryszny

Międzynarodowe Towarzystwo Świadomości Kryszny

Bhagavad-Gita

Śrimad Bhagavatam

Festiwal Indii

Woodstock

Pokojowa Wioska Kryszny

vaisnava

waisznawa

waisznawizm

wajsznawa

wajsznawizm

religie wschodu

filozofia wschodu

duchowość

astrologia wedyjska

jyotish

przepisy wegetariańskie

kuchnia wegetariańska

joga

dezinformacja ruchów katolickich

serwis

portal

astrologia wedyjska

taniec indyjski

kalendarz księżycowy

muzyka indyjska

dharma

ayurweda

ayurveda

książki Prabhupada

nama-hatta

mantry

przepisy wegetariańskie

świątynia

festiwal

sekta

sekty

 
 
 
 
 
 
 
logowanie
rejestracja
regulamin strony
 
 
 
 
   Autor: Caitanya Chandra Das
dodał: admin    opublikowano: 2024-04-20    przeczytano: 295
kategoria: Praktyka duchowa
podkategoria: Praktyka duchowa
 
Powrót >>>     
 
Etapy rozwoju duchowego
 



Śrila Viśvanatha Cakravarti Thakura łączy wersety od 16 do 21 z drugiego rozdziału pierwszego canto Śrimad Bhagavatam z 14 etapami rozwoju duchowego, pokazując jak te kilka wersetów Śrimad Bhagavatam uczy nas, w skrócie, jak osiągnąć ostateczną doskonałość. Oczywiście samo zrozumienie tego opisu nie uczyni nas czystymi wielbicielami, ale może pomóc nam uświadomić sobie ścieżkę, która jest przed nami.

 

Zgodnie z jego wyjaśnieniem, wersety 16 i 17 opisują pierwsze pięć etapów:

"O dwukrotnie narodzeni mędrcy, służąc tym wielbicielom, którzy są całkowicie wolni od wszelkich wad, pełni się wielką służbę. Poprzez taką służbę zyskuje się powinowactwo do słuchania przekazów Vāsudevy.

Śrī Kṛṣṇa, Osoba Boga, który jest Paramātmā [Nadduszą] w sercu każdego i dobroczyńcą prawdomównego wielbiciela, oczyszcza pragnienie materialnej przyjemności z serca wielbiciela, który rozwinął pragnienie słuchania Jego przekazów, które same w sobie są cnotliwe, gdy są właściwie słuchane i intonowane."

 

1- Satam krpa: miłosierdzie wielbicieli. Dzięki bezprzyczynowemu miłosierdziu wielbicieli otrzymujemy możliwość zaangażowania się w drugi etap. Bezprzyczynowe oznacza, że nie ma przyczyny, wielbiciele są współczujący dla wszystkich i są gotowi obdarzyć swoim miłosierdziem każdego, kto przekroczy ich ścieżkę.

2- Mahat-seva: służba wielbicielom. Poprzez służenie wielbicielom rozpoczyna się proces oczyszczania serca.

3- Sraddha: wiara. Służąc wielbicielom i łącząc się z nimi, nabywamy wstępnej wiary w proces bhakti, a to pozwala nam rozwijać naszą praktykę.

4- Gurupadasraya: poszukiwanie schronienia prawdziwego mistrza duchowego. Jaka jest różnica między przyjacielskim związkiem z wielbicielami, a związkiem z mistrzem duchowym? Prabhupada odpowiada w BG 2.7. Kiedy rozmawiamy z przyjaciółmi, możemy podążać lub nie za tym, co mówią, ale rozmowy z mistrzem duchowym są poważne. Kiedy akceptujemy mistrza duchowego, dajemy mu autorytet do korygowania nas i utrzymywania nas na właściwej ścieżce.

5- Bhajanesu sprha: zapał do wielbienia Pana. Poprzez właściwe przestrzeganie zasad bhakti zgodnie z instrukcjami i przykładem mistrza duchowego, ostatecznie rozwijamy smak służenia Panu. Z tego smaku służenia Panu stopniowo oczyszcza się pragnienie materialnej przyjemności.

 

Werset 18 opisuje trzy kolejne:

"Poprzez regularne uczęszczanie na zajęcia z Bhagavatam i pełnienie służby dla czystego wielbiciela, wszystko co jest kłopotliwe dla serca zostaje prawie całkowicie zniszczone, a miłosna służba dla Osoby Boga, który jest wychwalany transcendentalnymi pieśniami, zostaje ustanowiona jako nieodwołalny fakt."

 

6- Bhakti: Tutaj zaczyna manifestować się miłosna służba oddania dla Pana.

7- Anarthapagamam: Na tym etapie usuwane są przeszkody na ścieżce. Anartha w sercu są prawie całkowicie usunięte. Jest to realizacja zdania naṣṭa-prāyeṣv abhadreṣu (wszystko, co jest kłopotliwe dla serca jest prawie całkowicie zniszczone) wspomnianego w wersecie.

8- Tatha Nistha: W wyniku oczyszczenia z anartha, w końcu pojawia się bhaktir bhavati naiṣṭhikī, ktoś staje się bardzo wytrwały w praktyce służby oddania i poprzez tę praktykę czyni dalsze postępy.

 

Tekst 19 opisuje dwa kolejne:

"Gdy tylko nieodwołalna miłosna służba zostaje ustanowiona w sercu, znikają z niego skutki trybów natury pasji i ignorancji, takie jak pożądanie, pragnienie i tęsknota. Wtedy wielbiciel zostaje ustanowiony w dobroci i staje się całkowicie szczęśliwy."

9- Ruci: Smak. Na tym etapie rozwija się arucya (niesmak) dla przyjemności zmysłowych i odwrotnie, rozwija się smak dla praktyki duchowej. Poziom ten jest wynikiem etapów Gurupadasraya i Bhajanesu sprha, które rozpoczynają się wcześniej. Etap bhajanesu sprha jest formą wstępnej chęci służenia i wielbienia, ale ruci jest prawdziwym duchowym smakiem.

10- Atha Asakti: mocne przywiązanie. Jest to etap, w którym człowiek staje się mocno przywiązany do służby dla Krsny.

 

Teksty 20 i 21 opisują cztery ostatnie etapy:

"W ten sposób utwierdzony w trybie niezmąconej dobroci, człowiek, którego umysł został ożywiony przez kontakt ze służbą oddania dla Pana, zdobywa pozytywną naukową wiedzę o Osobie Boga na etapie wyzwolenia z wszelkich materialnych związków.

W ten sposób węzeł w sercu zostaje przebity, a wszystkie wątpliwości zostają pocięte na kawałki. Łańcuch przynoszących owoce czynności zostaje przerwany, kiedy ktoś widzi siebie jako pana."

11- Ratih: sympatia. Na tym etapie zaczyna manifestować się miłość do Boga. Człowiek staje się w pełni usatysfakcjonowany służeniem Panu.

12- Prema: czysta miłość. Jest to etap, na którym w pełni manifestuje się miłość do Krsny. Ratih jest jak świt, kiedy światło słońca zaczyna się manifestować, podczas gdy Prema jest jak południe, kiedy słońce osiąga maksimum.

13- Atha darsanam: bezpośrednia audiencja. Podążając za rozwojem czystej miłości, zaczyna się bezpośrednio doświadczać formy, cech, rozrywek itd. Pana.

 

14- Harer madhuryanubhava: Na tym etapie ciało duchowe jest w pełni zamanifestowane i można bezpośrednio obcować z Krsną.

 

Podobny opis tych różnych poziomów rozwoju duchowego podany jest w Caitanya Caritamrta, Madya-lila (23.14-15).

 

1- Sraddha: wiara.

2- Sadhu-sanga: stowarzyszenie z wielbicielami.

3- Bhajana-kriya: pełnienie służby oddania pod schronieniem mistrza duchowego.

4- Anartha nivrtti: zmniejszenie niechcianych nawyków i przywiązań.

5- Nistha: stałość, mocna wiara.

6- Ruci: smak.

7- Asakti: silne przywiązanie.

8- Bhava: miłość.

9- Prema: czysta miłość do Krsny.

 

Zasadniczo jest to ten sam opis, ale niektóre poziomy są połączone, a zatem mamy tylko 9 poziomów zamiast 14. Znaczenie jest jednak takie samo.

 

Źródło

 
Powrót >>>     
Udostępnij:
   
 
             
 
 
 
OSTATNIE NA FORUM
Zwierzęta pobożne i grzeszne
(23-04-2024 21:19:56)
 
Re: Indradyumna Swami
(27-03-2024 13:32:32)
 
KUPIĘ Śrimad Bhagavatam, Canta 01-07
(23-02-2024 13:12:45)
 
Re: Przemyslenia na temat Harinama Sankirtana
(31-01-2024 19:22:28)
 
Nie jesteśmy wegetarianami ani nie-wegetarianami
(19-01-2024 18:59:38)
 
Re: Świeckie Państwo?
(20-12-2023 21:38:05)
 
Vanaprastha
(19-12-2023 21:41:53)
 
 
LINKI
 
 
 
 
 
 
 
TAGI
Święte Imię   Kryszna Katha   Varnaśrama   Filozofia   Kryszna   Mahatma das   Krishna Kshetra Swami   Prawo karmy   Polityka   Monarchia   Homoseksualizm   Kobiety   Astrologia   Chrześcijaństwo   Aborcja   Trivikrama Swami   Prabhupada  
 
Copyright © 2016. All Rights Reserved.  Created by Future Project