Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Dowiedz się więcej       

Hare Kryszna

ISKCON

uniwersalna duchowość

rozwój duchowy

bhakti-joga

joga

Bóg

religia

mantra

reinkarnacja

Kriszna

Krishna

Rama

Hare

Kryszna

hinduizm

krysznowcy

karma

Indie

Gaura

India

wyznawcy Kryszny

Międzynarodowe Towarzystwo Świadomości Kryszny

Bhagavad-Gita

Śrimad Bhagavatam

Festiwal Indii

Woodstock

Pokojowa Wioska Kryszny

vaisnava

waisznawa

waisznawizm

wajsznawa

wajsznawizm

religie wschodu

filozofia wschodu

duchowość

astrologia wedyjska

jyotish

przepisy wegetariańskie

kuchnia wegetariańska

joga

dezinformacja ruchów katolickich

serwis

portal

astrologia wedyjska

taniec indyjski

kalendarz księżycowy

muzyka indyjska

dharma

ayurweda

ayurveda

książki Prabhupada

nama-hatta

mantry

przepisy wegetariańskie

świątynia

festiwal

sekta

sekty

 
 
 
 
 
 
 
logowanie
rejestracja
regulamin strony
 
 
 
 
   Autor: A. C. Bhaktivedanta Swami Prabhupada
dodał: admin    opublikowano: 2017-11-02    przeczytano: 2359
kategoria: Wykłady - A.C. Bhaktiwedanta Swami Prabhupada
podkategoria: Społeczeństwo - varnaśrama-dharma
 
Powrót >>>     
 
Nie czyńcie z tego społeczeństwa odchodów. Uczyńcie je społeczeństwem miodu
 

Lecture on SB 1.5.9-11 -- New Vrindaban, June 6, 1969

Tutaj Narada Muni radzi: " Wyjaśniłeś..." Dharmādayaś ca artha. "W innej literaturze podzieliłeś całe Wedy w języku zrozumiałym, Purany." Purāṇy oznaczają dodatek do Ved, aby wyjaśnić wiedzę wedyjską zgodnie z cechą. Każdy człowiek jest pod wpływem pewnej cechy natury materialnej. Niektórzy z nich są w ciemności, czyli ignorancji. Niektórzy z nich są w pasji. A niektórzy z nich są mieszanką ignorancji i pasji. A niektórzy z nich są w świetle lub dobroci. Nie wszyscy są na tym samym poziomie. Istnieją różne klasy ludzi. Podobnie jak w bibliotece naszego Hayagrivy można znaleźć tak wiele książek filozoficznych. A jeśli pójdziesz do zwykłego człowieka, to znajdziesz trochę nonsensownej literatury, fikcji, psychologii seksu, to, tamto. Zgodnie z gustem. Według smaku, innego smaku. Ponieważ istnieją różne grupy ludzi. To zostanie wyjaśnione w następnym wersecie. Narada Muni mówi:

na yad vacaś citra-padaṁ harer yaśo

jagat-pavitraṁ pragṛṇīta karhicit

tad vāyasaṁ tīrtham uśanti mānasā

na yatra haṁsā niramanty uśik-kṣayāḥ

(SB 1.5.10)

On porównuje wszystkie książki napisane przez Vyāsadeva, w tym filozofię Vedānty. Mówi, że jest to vāyasaṁ tīrtham. Vāyasaṁ tīrtham. Vāyasam oznacza wrony. Wrony i ich miejsce przyjemności. Widzieliście wrony? W Indiach mamy wiele wron. W waszym kraju wrony nie są bardzo... W Indiach wrony czerpią przyjemność z wszystkich wstrętnych rzeczy. Wrony. Odkryjecie, że będą czerpać przyjemność w miejscu, gdzie wszystkie paskudne rzeczy są wyrzucane, śmieci. Będą przebierać śmieci, grzebać w śluzie, w ropie. Gdzie... czy... Tak jak muchy. Będą siadać na odchodach. Mākṣikaṁ bhramarā icchanti. A pszczoły będą starać się wziąć miód. Nawet u zwierząt to widać. Miód... Pszczoły nigdy nie przyjdą do odchodów. A zwykłe muchy nigdy nie polecą do zbierania miodu. Podobnie, istnieją podziały w ptakach, podziały w zwierzętach, podziały w społeczeństwie ludzkim. Nie można więc oczekiwać, że zwykła osoba przyjdzie do świadomości Kryszny. Widzicie?

Ludzie zostali przeszkoleni, aby stać się muchami, więc będą smakować odchody. Widzicie? Nowoczesna edukacja uczy ludzi, jak stać się muchami, tylko odchody. Nie tutaj, świadomość Kryszny. Zróbcie z tego plaster miodu. Ci, którzy są za, poszukają miodu, znajdą, "Tu coś jest." Widzicie? Nie uczyńcie z tego społeczeństwa kupy. Widzicie? Uczyńcie je społeczeństwem miodu. Przynajmniej dajcie szansę tym, którzy poszukują miodu. Nie oszukujcie ludzi. A oni będą przychodzić. Tutaj Narada Muni powiedział, że "Napisałeś tyle książek, to jest w porządku. Jaka jest idea? Chodzi o dharmādayaḥ. Uczysz zasady religijnej." Istnieje dwadzieścia viṁśati, dharma-śāstrāḥ. Ta Manu-saṁhitā, prawo Parāśary Muniego, zwyczaje społeczne to, tamto. Tak wiele z nich istnieje. Pierwotnie należą do różnych mędrców, ale Vyāsadeva utworzył je, opracował je dla właściwego użytkowania. Ludzie mogą je zrozumieć. On niewątpliwie wyjaśnił wszystkie te książki do użytku ludzkiego społeczeństwa.

Jak zostać religijnym, jak rozwijać pozycję gospodarczą, jak zrozumieć co jest wyzwoleniem, jak zaspokoić w uregulowany sposób zadowalanie zmysłów. Podobnie jak w książkach, w książkach Vyāsadevy znajdziesz te różnego rodzaju... Podobnie jak ci, którzy jedzą mięso. Tam jest również podany kierunek przez Vyāsadevę w tāmasika-purāṇa, Purāṇa dla osób, które są w ignorancji. On nie odrzuca nikogo. Utworzył książki w taki sposób, że każda osoba czytając książki... Podobnie jak w szkole istnieją różne zajęcia i różne książki są zalecane dla różnych klas. Podobnie Vyāsadeva dał całą literaturę wedyjską w tak dobry sposób w postaci Purāṇ, że każdy człowiek może wznieść się do najwyższej pozycji, czytając książki w ten sposób.

Weźmy dla przykładu kogoś, kto jest uzależniony od używek, jedzenia mięsa i życia seksualnego - ponieważ są to naturalne instynkty. Loke vyavāyāmiṣa-madya-sevā nityā hi jantor na hi tatra codanā. (SB 11.5.11) Od nikogo nie jest wymagane, aby dać lekcję, aby uczyć. Nikt nie wymaga, aby się uczyć, jak człowiek musi podjąć współżycie seksualne. Nikt nie musi mieć udzielonej lekcji, jak stać się pod wpływem alkoholu. Czy nie widać, że środki odurzające automatycznie upajają ludzi? Nie ma uniwersytetu. Nie ma systemu edukacyjnego, że "Staniesz się... Weź LSD w ten sposób." Nie. Jest to naturalna tendencja. Aby odurzać się, przyjmować alkohol, LSD, marihuanę , pān, oh, bardzo łatwo można się nauczyć. Aby korzystać z życia seksualnego... Loke vyavāya ... To są naturalne instynkty. Mogą być... Automatycznie zostaną one wykonane. Nie ma mowy o... Jaki jest pożytek z książki? Książka jest dla ograniczenia. Tego oni nie wiedzą. Gdy Vyāsadeva zaleca, że trzeba mieć życie seksualne przez małżeństwo, co oznacza restrykcję. Oznacza to ograniczenie. Nie można mieć życia seksualnego tu i tam bez ograniczeń. Masz jedną żonę lub jednego męża, i to jest również ograniczone: tylko dla spłodzenia dziecka można mieć życie seksualne. Tak wiele rzeczy. Cała idea jest ograniczeniem. Nie że "Bo ja mam żonę, to ona jest maszyną do życia seksualnego." Nie, nie. Małżeństwo nie oznacza tego. Małżeństwo tego nie oznacza. To jest restrykcja.

Cała cywilizacja wedyjska jest do doprowadzenia ludzi do platformy transcendentalnej, ograniczając wszystkie swoje nonsensowne nawyki do zera. Ale nie wszyscy tak nagle. Stopniowo, w zależności od cechy. Podobnie ci, którzy są uzależnieni od mięsożerstwa, jedzenia mięsa: "Wszystko w porządku." Literatura wedyjska mówi: "Wszystko w porządku. Można jeść mięso. Ale poświęcić zwierzę przed Bóstwem, bogini Kālī, i można jeść." Człowiek, który je mięso, nie będzie się buntować.

 
Powrót >>>     
Udostępnij:
   
 
             
 
 
 
OSTATNIE NA FORUM
Re: Indradyumna Swami
(27-03-2024 13:32:32)
 
KUPIĘ Śrimad Bhagavatam, Canta 01-07
(23-02-2024 13:12:45)
 
Re: Przemyslenia na temat Harinama Sankirtana
(31-01-2024 19:22:28)
 
Nie jesteśmy wegetarianami ani nie-wegetarianami
(19-01-2024 18:59:38)
 
Re: Świeckie Państwo?
(20-12-2023 21:38:05)
 
Vanaprastha
(19-12-2023 21:41:53)
 
Re: Stało się… Watykan oficjalnie dopuszcza błogosławienie par jednopłciowych
(18-12-2023 20:31:21)
 
 
LINKI
 
 
 
 
 
 
 
TAGI
Święte Imię   Kryszna Katha   Varnaśrama   Filozofia   Kryszna   Mahatma das   Krishna Kshetra Swami   Prawo karmy   Polityka   Monarchia   Homoseksualizm   Kobiety   Astrologia   Chrześcijaństwo   Aborcja   Trivikrama Swami   Prabhupada  
 
Copyright © 2016. All Rights Reserved.  Created by Future Project